ریموت کنترل‌ها از تجهیزاتی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم فرمان‌های مورد نظر را به تجهیزات برقی مختلف ارسال کنیم. امروزه ریموت کنترل‌ها تبدیل به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره شدند که از بیشترین کاربردهای آن‌ها می‌توان به کنترل درب‌های پارکینگی و کرکره‌های برقی اشاره کرد، در ادامه قصد داریم انواع آن‌ها و نحوه کارکرد آن‌ها را توضیح دهیم.

ریموت کنترل‌ها بر اساس نوع فرکانس کاری به سه نوع  MHz ۳۱۵ ، MHz ۴۳۳ و MHz ۸۶۸  و بر اساس نوع کدینگ به سه نوع فیکس کد، لرنینگ کد و هاپینگ کد تقسیم می‌شوند.

امروزه ریموت‌های لرنینگ کد MHz ۴۳۳  متداول‌ترین نوع ریموت‌هایی هستند که در ایران استفاده می‌شود.

در خرید ریموت حتماً باید به این نکته توجه کرد که فرکانس و کدینگ ریموت و رسیور یکی باشد در غیر این صورت ریموت را نمی‌توان برای رسیور مورد نظر تعریف کرد.

blank

ریموت‌های فیکس کد(fix code): در ریموت‌های کدفیکس به منظور تعریف کردن ریموت باید دیپ سوییچ‌هایی که روی رسیور و جامپرهایی که روی برد ریموت قرار دارند متناسب با یکدیگر در یک وضعیت خاص قطع یا وصل قرار بگیرند به همین دلیل در این نوع از ریموت‌ها ما نیاز به لحیم‌کاری داریم.

ریموت‌های لرنینگ کد(learning code): این ریموت‌ها نسبت به ریموت‌های کد فیکس امنیت بیشتری دارند چرا که در این نوع از ریموت‌ها ارتباط بین ریموت و رسیور به صورت نرم‌افزاری بوده بنابراین مانند ریموت‌های کدفیکس نیازی به لحیم‌کاری نیست، همچنین نقطه ضعفی که در این نوع از ریموت‌ها وجود دارد محدودیت تعداد کدهایی است که بین ریموت و رسیور تنظیم می‌شود و این باعث کاهش امنیت نسبت به ریموت‌های هاپینگ کد می‌شود. برای تعریف این ریموت‌ها باید از دکمه‌ای که بر روی رسیور مربوطه وجود دارد استفاده کرد.

ریموت‌های هاپینگ کد(hopping code): ریموت‌های هاپینگ کد نسبت به انواع دیگر ریموت‌ها امنیت بالاتری دارند چرا که غیرقابل کپی هستند و فرکانس آن‌ها دائماً تغییر می‌کند، در این ریموت‌های کدهایی که بین رسیور و ریموت وجود دارد بسیار بیشتر از ریموت‌های لرنینگ می‌باشد.

ریموت‌های بلوتوثی : مهم‌ترین مزیت ریموت‌های بلوتوثی راحت کپی کردن آن‌ها می‌باشد. برای کپی کردن ریموت‌های بلوتوثی کافی است تا آن را در کنار ریموت دیگری که می‌خواهیم از آن کپی کنیم قرار دهیم و دکمه ریموت جدید و دکمه ریموت اصلی را که می‌خواهیم کپی کنیم، برای چند ثانیه به طور هم‌زمان نگه‌داریم.

نکته‌ای که باید در ریموت‌های بلوتوثی در نظر گرفت راحت کپی کردن و امنیت پایین آن‌ها می‌باشد، در صورت امانت دادن یا گم کردن این ریموت‌ها را به سادگی می‌توان کپی کرد.

خام کردن ریموت‌های بلوتوثی : برای خام کردن ریموت‌های بلوتوثی باید کلیدهای روشن و خاموش را چند ثانیه به صورت هم‌زمان نگه‌داریم سپس هم‌زمان با نگه داشتن اولی، دومی را رها می‌کنیم و سه بار پشت سر هم فشار می‌دهیم به این ترتیب ریموت خام می‌شود و دیگر با فرمان دادن رسیور فرمانی را دریافت نمی‌کند.