طراحی و ساخت برد الکترونیک

امروزه با توجه به هزینه بالای واردات محصول آماده، طراحی و تولید هر یک از قطعات در داخل ایران، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی موجب کاهش قیمت محصول نهایی شود. شرکت یوزیتا متشکل از مهندسان الکترونیک و متخصصان زبده در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های نهفته(Embeded system) گام برداشته و آماده خدمت رسانی است. طراحی و ساخت انواع بردهای الکترونیکی یوزیتا متناسب با کاربرد آن‌ها و استانداردهای دقیق به دو روش مستقیم و مهندسی معکوس انجام می‌گیرد. بنابراین آنچه غیرقابل‌انکار بوده، توانایی تیم یوزیتا در تولید انواع برد است که عبارت‌اند از:

برد لوازم‌خانگی (محافظ یخچال ، برد ماشین لباسشویی ، برد تلویزیون هوشمند و …)

بردهای صنعتی (کنترل آسانسور، برد اندازه‌گیری دما و … )

بردهای سیستم روشنایی

مراحل طراحی و ساخت برد الکترونیک یوزیتا

متناسب با ایده مصرف‌کننده و مدار الکترونیکی موردنیاز در مصارف مختلف خانگی، نیمه‌صنعتی و صنعتی طراحی و ساخت برد الکترونیک انجام می‌شود. این کار در پنج مرحله زیر انجام می‌شود.

طراحی شماتیک مدار

طراحی شماتیک را می توان اولین قدم در طراحی و ساخت برد الکترونیک یوزیتا است. برای شروع این کار، ابتدا ایده اصلی برد و سپس بخش‌های مختلف آن با وظایف متنوع مشخص می‌شوند. نرم‌افزارهای متنوعی برای طراحی شماتیک برد الکترونیک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

طراحی برد الکترونیک

انتخاب ورودی‌های برد الکترونیک یوزیتا از قبیل عملگرها، سنسورها، کنترولرها و منبع تغذیه متناسب با هدف طراحی برد صورت می گیرد. پس از تعیین هر یک از این تجهیزات، طرح اولیه مدار مشخص می شود. در این حالت با قرار دادن هر یک از آن ها در محل مناسب، ارتباط بین آن‌ها و ظرفیت مقاومت، سلف و خازن‌های موردنیاز برای برقراری ارتباط و ساخت مدارها مشخص می‌شود. پس‌ازآن طرح برد موردنظر در نرم‌افزار مورد استفاده شرکت یوزیتا (آلتیوم) شبیه‌سازی می‌شود. با این کار نه‌تنها صحت عملکرد مدار سنجیده، بلکه امکان اندازه‌گیری کمیت‌های مدار و همچنین تجزیه‌وتحلیل برد طراحی‌شده فراهم می‌شود.

تولید برد مدار چاپی

پس از تکمیل طراحی برد الکترونیک در شرکت یوزیتا، فرآیند تولید برد مدار چاپی PCB آغاز می‌شود. به طوری که بر اساس شماتیک مدار و قطعات مورد استفاده محل قرارگیری قطعات، مسیرهای اتصال آن‌ها، نحوه عبور خطوط تغذیه و زمین مدار روی برد با خطوط مسی چاپ می‌شود.

مونتاژ قطعات

همان‌طور که گفته شد، پس از مشخص شدن کاربرد اصلی مدار نوع قطعات مشخص می‌شود که پس از تهیه آن‌ها فرآیند مونتاژ آغاز می‌گردد. در این مرحله متناسب با طراحی صورت گرفته و ارتباط بین قطعات مختلف، چیدمان آن‌ها بر اساس استانداردهای مشخصی صورت می‌گیرد.

تست و عیب‌یابی

تست‌های مختلفی برای اطمینان از اتصال درست قطعات و مسیر جریان دهی در شرکت یوزیتا روی برده‌ای الکترونیکی صورت می‌گیرد. برخی از این تست‌ها عبارت‌اند از: تست مسیر خطوط رسانا در PCB، تست صحت جانمایی قطعات با پایه‌های متفاوت مانند دیود و ترانزیستور و آی سی‌ها و غیره، تست صحت مقادیر قطعاتی مانند خازن، مقاومت و غیره، تست جریان کشی قطعات و سایر تست‌هایی که بسته به نوع برد الکترونیکی باید انجام شود.

استانداردهای IPC

IPC 2221 و IPC 6012: الزامات طراحی و عملکرد عمومی در ساخت برد الکترونیک و سایر روش‌های نصب و اتصال تجهیزات.

IPC 410: مواد موردنیاز در ساخت ورقه‌های برد الکترونیکی و سایر مواد مورد استفاده برای ساخت رویه‌ها.

IPC 2152 : استانداردی جدید برای مقدار عبور جریان از صفحات مسی در تعدادی از انواع کاربردها.

IPC 4761: دستورالعمل طراحی مراقبت از قابلیت اطمینان و امکان تولید برد الکترونیکی.

سری IPC-A-600 : تعریف مواد قابل‌قبول در ساخت مدار چاپی که در سری‌های مختلف ارائه می‌شود.

IPC 735: الزامات الگوهای ردپا و الگوی زمین برای اجزای SMT. (سازندگان قطعات هنگام طراحی الگوهای خود از این مشخصات برای اطمینان از قابلیت لحیم پذیری و اتصالات الکتریکی قابل‌اعتماد استفاده می‌کنند.)

IPC-1752A: استاندارد مدیریت قالب اطلاعیه‌ها برای انتقال داده بین طراحان ، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان.

چیدمان قطعات در طراحی و ساخت برد الکترونیکی

ترتیب قرار گرفتن، همخوانی جهت و ارتفاع قطعات، چیدمان قطعات گرماده و غیره از موارد قابل‌توجه در استاندارهای IPC بوده که بررسی می‌شود. عملکرد برد از ترتیب قرار گرفتن قطعات در کنار هم بسیار تأثیر می‌پذیرد. به طوری که در ساخت برد الکترونیک یوزیتا ابتدا قطعات دارای اهمیت بالاتر جایگذاری شده، سپس مقاومت‌ها، خازن‌ها و غیره متصل می‌شوند.

قطعات الکترونیکی جریان بالا در زمان عملکرد، گرمای زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل بهتر است تا در زمان طراحی در مرکز برد قرار گیرند. لازم به ذکر است باید توجه داشت که تمامی قطعات ولتاژ بالا در یک قسمت قرار نگیرند تا عملکرد کل برد در اثر تولید حرارت زیاد، دچار مشکل نشود. قطعات حساس مانند خازن‌ها، مقاومت‌ها و غیره بایستی دور از تجهیزات بزرگ و پرحرارت قرار گیرند. چراکه در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد می‌شود.

انواع برد الکترونیک یوزیتا

شرکت یوزیتا با در اختیار داشتن دانش کافی و همچنین تیم مجرب تا به حال توانسته بردهای بسیار کاربردی از قبیل برد جک پارکینگ U10، دارایور موتور AC وDC و برد تلویزیون هوشمند را تولید کند. در ادامه به بررسی قابلیت‌های هر یک از بردها پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که این بردها نمونه‌های محدودی از قابلیت‌های تیم یوزیتا در طراحی و ساخت انواع برد الکترونیک بوده و متخصصان یوزیتا آماده پذیرش هرگونه سفارشی هستند.

برد جک پارکینگ یوزیتا

برد الکترونیک به عنوان یکی از قطعات اصلی جک پارکینگ، وظیفه کنترل زمان و همچنین نحوه عملکرد موتورها را بر عهده دارد. کنترل اتوماتیک درب پارکینگ در برندهای مختلف ایرانی و خارجی توسط مدارهای فرمان صورت می‌گیرد. تنظیم مدت زمان عملکرد هر یک از لنگه‌ها، اتصال قفل برقی وغیره از سری ویژگی‌های مورد توجه در طراحی و ساخت برد های الکترونیک جک پارکینگ بوده که امروزه مورد توجه قرار گرفته‌اند. برد جک پارکینگ U10 یوزیتا با داشتن قابلیت هماهنگی با انواع جک درب ایرانی و خارجی آماده ارائه به بازار است. یادگیری اتوماتیک، کنترل از راه دور، امکان برنامه نویسی، اتصال مستقیم قفل برقی و تجهیزات از ویژگی‌های بارز این مدار فرمان می‌باشد.

طراحی و ساخت برد الکترونیک جک پارکینگ
درایور موتور یوزیتا

داریور موتور DC و AC

موتورهای AC و DC دارای کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت و زندگی روزمره هستند. راه‌اندازی و کنترل این موتورها با استفاده از درایور موتور (بردهای کنترلی) صورت می‌گیرد. کنترل دور موتور، جهت چرخش و غیره از طریق میکروکنترلرها به صورت مستقیم بدون وجود درایورها ممکن نخواهد بود و می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. برد الکترونیک موتور یوزیتا دارای قابلیت راه‌اندازی و تنظیم دور انواع موتورهای DC با جاروبک و بدون جاروبک، سروو موتورها، موتورهای پله‌ای و موتورهای AC هستند.

برد تلویزیون هوشمند یوزیتا

برد تلویزیون یک پردازنده مرکزی است که به عنوان اصلی‌ترین قطعه تلویزیون ، وظیفه کنترل و هماهنگی آن را بر عهده دارد. این تجهیز علاوه بر قابلیت‌های رایجی از قبیل پورت اتصال USB ،HDMI، رسیور؛ دارای ماژول اتصال به اینترنت نیز است. درواقع می‌توان گفت برد هوشمند رابط کاربری تلویزیون را تا حد قابل‌توجهی ارتفاع می‌دهد. برد تلویزیون هوشمند 32 اینچ شرکت یوزیتا در بهترین قیمت با داشتن قابلیت‌های متنوع و بالاترین کیفیت آماده عرضه به بازار است. لازم به ذکر است که برد تلویزیون هوشمند یوزیتا قابلیت هماهنگی با نرم‌افزار اسکوندا را دارد.

طراحی و ساخت برد الکترونیک تلویزیون هوشمند
موتور پرده برقی

برد پرده برقی

پرده برقی به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در هوشمند سازی ساختمان است. انواع برد در کنترل موتورها و تجهیزات مکانیکی نقش اساسی دارند. موتور برقی و ریل پرده از اجزای اصلی این محصول بوده که هماهنگی همه آن‌ها به واسطه برد پرده برقی ممکن می‌شود. برد کنترلی موتور پرده برقی یوزیتا متناسب با نوع پرده و نیاز مشترک با قدرت‌های متنوع قابل تهیه است. علاوه بر آن این قابلیت هماهنگی با اجزای خانه هوشمند برای کنترل از راه دور و تعریف سناریوهای مختلف را دارد.