موتور پرده برقی یوزیتا

موتور پرده برقی

کاربرد پرده به‌مرورزمان با پیشرفت تکنولوژی در حال تغییر است و استفاده از آن علاوه بر منازل، در سایر ساختمان‌ها ازجمله ادارات، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های و… گسترش‌یافته است. پرده برقي به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در هوشمند سازی ساختمان بوده که نقش بسیار پررنگی در افزایش رفاه، پوشش و حریم خصوصی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، نگه‌داری از گیاهان و زیبایی محیط دارد. موتور پرده برقی را می‌توان به عنوان قلب پرده برقي شناخت؛ چراکه حرکت اتوماتیک پرده روی ریل به واسطه موتور صورت می‌گیرد.

متناسب با مدل پرده، باز و بسته شدن آن توسط موتور پرده برقی به سه صورت کنار رونده، سایبان و بالارونده انجام می‌گیرد. موتور در نوع بالارونده پرده‌ها را بالا و پایین برده و درنهایت بتواند آن را بر روی لوله اصلی جمع می‌کند.

این در حالی است که مدل از کنار جمع شونده، در کنار ریل نصب‌شده و با دریافت فرمان، پرده را باز و بسته می‌کند. تعداد موتور پرده در نوع کنار رونده وابسته به نوع حرکت متقارن و نامتقارن متفاوت است. به طوری که اگر حرکت نامتقارن باشد به دو موتور پرده برقی و در صورت متقارن بودن به یک موتور نیاز است. در تمام مدل‌های استفاده از ریل مخصوص پرده برقی لازم است. این ریل‌ها درواقع جایگزین میل پرده‌های سنتی خواهند شد، درون این ریل‌ها تسمه‌هایی وجود دارد که امکان حرکت پرده بر روی ریل را فراهم می‌نماید.

انواع موتور پرده برقی

آنچه در پس محصول پرده برقی نهفته است، دانش الکترونیکی و مکانیکی بوده که در کنار هم به خلق این تکنولوژی منجر شده است. ساخت موتور پرده برقی در دو نوع گیربکسی و سیمی صورت می‌گیرد.

موتور پرده برقی سیمی

در این نوع پرده برقی به‌جای نخ در مدل قدیمی از سیم برای کشیدن و باز و بسته کردن پرده کنار رونده و وسط شونده استفاده می‌شود. موتور سیمی را می‌توان جزء اولین و ارزان قیمت‌ترین مدل پرده برقی‌ها در داخل و خارج ایران دانست. مکانیزم حرکت این مدل به نحوی است که یک سیم رفت و برگشتی روی ریل توسط موتور کشیده شده و پرده را با استفاده از قلاب متصل به آن جابه‌جا می‌کند. با توجه به وجود سیم و قرقره سروصدای این مدل در مقایسه با مدل‌های دیگر بیشتر است.

موتور پرده برقی گیربکسی

موتور پرده برقي گیربکسی برای پرده‌های کنار رونده و وسط بازشونده کاربرد دارد و به صورت مستقیم به خود پرده متصل می‌شود. اتصال مستقیم باعث شده تا موتور قدرت بالاتری برای جابه‌جایی پرده با سروصدای کم‌تری داشته باشد. در موتور برقی پرده گیربکسی به‌جای سیم از یک تسمه به صورت رفت و برگشتی رو ریل استفاده می‌شود. در دو طرف ریل یک قرقره متصل به گیربکس وجود دارد که با حرکت تسمه روی آن پرده متصل شده به تسمه با قلاب حرکت می‌کند. همچنین استفاده از سنسورهای تشخیص ابتدا و انتهای ریل باعث بهبود عملکرد این نوع موتورها می‌شود. چرا که در این حالت حرکت در ابتدا و انتهای ریل پرده برقی به صورت خودکار متوقف می‌شود.

موتور پرده برقی یوزیتا از نوع گیربکسی بوده که برای کنترل پرده‌های کنار رونده و وسط بازشو کاربرد دارد. این موتور در مقایسه با محصولات مشابه داخلی خود به دلیل داشتن سنسور تشخیص ابتدا و انتهای ریل سروصدای کمتری داشته و قابلیت هماهنگی با سیستم خانه هوشمند را دارد.

مشخصات فنی موتور پرده برقی یوزیتا

از موتور برقی برای انواع پرده حریر، ساتن، کتان و غیره می‌توان استفاده کرد. باید توجه داشت که متناسب با اندازه و وزن پرده توان موتور مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال برای پرده‌های کوچک و سبک موتور برقي با توان 1 نیوتن بر مترمربع و برای مدل‌های سنگین از موتور توبلار 6 نیوتن بر مترمربع استفاده می‌شود. همچنین طول پرده نیز از دیگر عوامل مؤثر در انتخاب موتور و تجهیزات جانبی آن است. به طوری که حداکثر طول ریل یک‌تکه برابر 6 متر بوده و برای ریل‌های بلندتر به رابط به عنوان تجهیز جانبی نیاز است. در ادامه مشخصات فنی موتور پرده برقي یوزیتا مورد بررسی قرار گرفته است.

قدرت موتور: 1.6، 2، 6، 10 نیوتن

ولتاژ کاری: 220 ولت

حداکثر وزن پرده: 60 کیلوگرم

سیم‌کشی موردنیاز: فاز و نول

فرکانس کاری: 432 و 868 مگاهرتز

نحوه اتصال به خانه هوشمند: فازی و پالسی

قطر لوله: 35 و 45 mm

میزان صدا: 25 دسی‌بل

پروتکل ارتباطی: Rs485

نحوه حرکت: شروع آرام و پایان آرام

سرعت موتور: قابل تنظیم در دو حالت

مدت گارانتی: 3 سال تعویض

روش‌های کنترل موتور برقی پرده

کنترل موتور پرده برقی به روش‌های مختلفی ازجمله استفاده از ریموت کنترل، حرکت لمسی و گوشی موبایل بر روی برد آن صورت می‌گیرد. در هر یک از این روش‌ها نیاز است تا رسیور یا ماژول مخصوص به آن روی برد کنترلی موتور پرده برقي قرار بگیرد. متناسب با قابلیت‌های مورد نیاز مصرف‌کننده هر یک از این ماژول‌ها روی برد کنترلی موتور پرده برقي یوزیتا قابل نصب است. در هوشمند سازی ساختمان می‌توان سناریوهای مختلف را متناسب با ساعت طلوع و غروب خورشید، خروج ساکنین از ساختمان و غیره روی پرده هوشمند تعریف و تنظیم نمود.

ریموت کنترل

کنترل موتور پرده برقي با استفاده از ریموت کنترل توسط رسیور موجود در برد آن صورت می‌گیرد. ریموت کنترل پرده را در هر حالت دلخواهی باز یا بسته می‌کند.

حرکت لمسی

در حرکت لمسی اساس عملکرد موتور پرده برقی به این صورت است که در صورت حرکت قسمتی از پرده با دست، پرده بقیه مسیر را به صورت خودکار طی می‌کند.

کنترل از طریق گوشی موبایل

استفاده از کلید پرده و همچنین تعریف سناریوهای مختلف از قابلیت‌هایی است که در هوشمند ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. امکان کنترل هر یک از اجزا در نرم‌افزارهای گوشی موبایل یکی از ویژگی‌های مورد توجه بوده که توسط برد کنترلی موتور پرده برقی ممکن می‌شود.

قیمت موتور پرده برقی یوزیتا

پرده برقی یوزیتا جزء باکیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار ایران بوده که از دانش الکترونیکی و مکانیکی بالایی برخوردار است. این محصول مطابق با استانداردهای بین‌الملل و انجام تست‌های متنوع تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است. گیربکسی بودن این موتور باعث شده تا کیفیت عملکرد بالا در قیمت مناسب از ویژگی‌های متمایز پرده برقی یوزیتا باشد.