محافظ برق یا همان محافظ ولتاژ ، نوعی وسیله برقی است که قادر بوده در شرایط افت ولتاژ برق و یا افزایش ناگهانی آن، تجهیزات برقی متصل به خود را از سیستم جریان برق جدا کند. بدین ترتیب محافظ برق تا حدی تلاش میکند تا از آسیب دیدن این وسایل جلوگیری کند.
از طرف دیگر در مواقعی که یک محافظ برق، در شرایط خاموشی به سر می‌برد مدت‌ زمان اندکی طول می‌کشد تا به دستگاه‌ها و تجهیزات برقی مورد نظر شما، متصل گردد و مدت‌ زمانی صرف می‌شود تا ولتاژ این دستگاه به میزانی ثابت و تعریف‌ شده برسد. ورودی یک دستگاه محافظ ولتاژ برق، برق شهری است و خروجی آن نیز به دستگاه مورد نظر شما متصل گشته‌است. در شرایطی که بنا به هر دلیلی، برق دارای نوسان بیش‌ از اندازه باشد این دستگاه می‌تواند جریان برق را قطع نماید. پس‌ از مدت‌ زمانی و در شرایطی که دوباره جریان برق به حد نرمال و معمول خود برسد، اتصال نیز برقرار خواهد شد.

بعد از وصل کردن کردن محافظ به برق شهر، LED زرد به علامت زمان تاخیر (DELAY) روشن می شود. پس از پایان زمان تاخیر LED زرد خاموش و LED سبز (NORMAL) به علامت برق دار شدن پریزها روشن می‌شود. در صورت افت ولتاژ یا افزایش ولتاژ از حد مجاز، پریزهای بطور خودکار بدون برق شده و LED قرمز (Fault) روشن می‌شود. پس از رسیدن ولتاژ به حد مجاز، LED قرمز خاموش و LED زرد روشن و پس از گذشت زمان تاخیر، LED سبز روشن و پریزها برقدار خواهد شد.

نام مدار
نوع محافظ 
به سفارش
برد شارژر و محافظ چند راهی  محافظ لوازم برقی شرکت سیگماپیک
مشخصات فنی
تغذیه ورودی  VAC -۲۲۰ ۵۰Hz
تعداد پریزها 5 پریز
حداقل ولتاژ برای قطع شدن جریان
170 ولت
حداکثر ولتاژ برای قطع شدن جریان
245 ولت
زمان تاخیر
45 ثانیه
دکمه روشن و خاموش
دارد
پورت USB برای شارژ
دارد
نشانگر LED
دارد